İdeoloji aşk gibidir; gözü kör kulağı sağır eden.. İdeolojik referans ile ortaya konan bakış ise indirgemecidir. Her şeyi tek açıdan görmeye ve her meseleye ya da tartışmaya tek boyutlu ele almaya mecbur eder insanı. Ufku daraltır, karşısındakinin baktığı yerden bakmayı, bağlı olduğu ideolojiye ihanet olarak görür. O yüzden, ne kara sevda boyutunda bir aşığa söz anlatabilir ne de ideolojisine kayıtsız kuralsız bağlı olan insana meramınızı kamilen izah edebilirsiniz.
Türkiye, 12 Eylül ile ideolojiler üzerinden oluşan anlaş(ama)manın ağır faturasını tecrübe etmiş, sağdan soldan yüzlerce gencin ölümüne ve bir o kadarının da hayatının kararmasına tanıklık etmiştir. Tecrübe anlatılırken -amiyane tabirle- “Eğer birinin yanan sobaya elini değdirdiğinde, elini yaktığı anlaşılmışsa herkesin aynı şeyi yapmasına gerek yoktur!” denilerek, geçmişin muhasebesi ile ders çıkartmanın, istikamet belirlemede önemli bir mihenk olduğu dikkatimize sunulmak istenmiştir.
Üniversiteli yıllarımızda –bulunduğumuz okul konjonktür olarak her ne kadar buna müsaade etmese de- çok defa, asılacak afiş üzerinden duvar kavgasına, kantinlerde oturulacak masa kavgasına şahit olduk başka fakültelerde.. Herkesin bir rüyası vardı ülkeye dair ve gerçekleşmesini istiyordu. Bu rüyanın gerçekleşmesine engel olarak gördüğü; duvarına ve masasına göz dikenlere nefes aldırmamalıydı öyleyse.. Ne ki; mezun olup gerçek hayat ile tanıştığımızda, duvarların ve masaların farklı düşüncelerin birbiriyle konuşmasını/anlaşmasını engelleyen suni engeller olduğunu öğrendik. Oysa, hepimizin hepimize söyleyeceği doğruları, eleştiriye ve düzeltmeye açık yanlışları olabilirdi.
Tek tip düşünce ve herkesi kendine göre ölçme bağnazlığından kurtulabilecek miyiz derken; 15 Temmuz vakası bölüştüğümüzde tok olacağımızı bölündüğümüzde yok olacağımızı canımızı acıtarak da olsa kifayetince öğretti bize. Yenikapı ile geçmişin tortularından arınarak; farklılıklarımızı zenginlik vesilesi kabul edebilir; doğrularımızı, paylaşmak için bir imkan olarak bakabilirsek bu tavır, yeni kapılara zemin olabilir düşüncesi, bizi heyecanlandırmadı desek yalan olur. Arık açıkça ortaya çıkmıştı; Yenikapı, bu ülkede sorunu olanlarla, bu ülkeyle sorunu olanların ayrıştığı bir kapıydı.
Nihayet Cumhurbaşkanlığı Hükumet Sistemi, bir tarafta adı Millet olan ve her şeye rağmen milleti referans alan bir kesimin, diğer tarafta ise medeniyet bakiyemizden tanıdık ve vasat olmayı tavsiye eden Cumhur İttifakı namı ile -artık sıkça kullanılan adıyla- yerli ve milli bir damarın işbirliğine vesile oldu.
Birlikte iş üretmenin, birlikte yol almanın, hatta birlikte Türkü söylemenin de sırrı, ortak paydayı güçlendirmek, tartışma alanları üzerinden ortak besteye zarar verecek, kulak tırmalayan çatlak seslere müsaade etmemektir.
Bu kadar detay ile lafı dolandırmayalım, kifayeti müzakere hasıl oldu denilecekse artık meramımızı söyleyebiliriz. Son günlerde Danıştay 8. Daire’nin verdiği-arka planına bakıldığında zamanlaması itibariyle manidar olduğunu düşündüğümüz- karar üzerinden sürdürülen tartışmalara, hepimiz öyle ya da böyle tanığız.
10 Mayıs 1933 tarihinde, Milli Talim ve Terbiye Heyeti kararıyla, Kazım Karabekir, Refet Bele, Rauf Orbay gibi İstiklal Savaşında kahramanlıkları tarihen sabit olan paşaları İstiklal Mahkemelerinde yargılayan 3 hakimden birisi olan, devrin Milli Eğitim Bakanı Reşit Galip’in yazdığı ve o tarihten itibaren bir takım değişikliklerle okutulan metinden bahsediyorum.1931 yılında Türk Ocakları Genel Kurulu’nda çıktığı kürsüden -İstiklal Marşı’nı Akif’in yazmasına ikna eden ve TBMM’de kabulünü sağlayan- Hamdullah Suphi’yi “Gençleri silahlandırmak suretiyle bir kara gömlekliler ordusu” kurmakla suçlamış, Türk Ocaklarının kapatılmasıyla CHP’ye katılan ve Halk Evleri’nin başına getirilen kişinin yazdığı bugün kutsal bir metinmiş gibi tartıştığımız öğrenci andı verilen bir metinden söz ediyorum. Öğrenci Andı adı verilen bu metin, yıllarca İlköğretim okullarında her sabah okutulan, Cumhurbaşkanlığı Hükumet Sistemi’nin kurucu iradesi Ak Parti’nin ortay koyduğu kararlılık ve toplumsal destek ile yürürlükten kaldırılmış muhtevası itibariyle sürekli tartışma üreten bir metindir.
Cumhur İttifakının, yerel seçimler arefesinde ortay koyduğu kararlılık fotoğrafı ile eş güdümlü çıkartılan bu tartışma, tarafların bildik refleksleri neticesinde ciddi bir maliyet ürettiğini söyleyebiliriz. Bu maliyet bir tarafa, içerisinde şahsımın da yıpratılmak istendiği hiç kimsenin tekelinde olamayacak millilik vurgusu -ve bu coğrafyanın İslam’a hizmetleri ile değer bulan- Türk Milleti üzerinden yeni bir duvar kavgası başlatıldı. Karacaoğlan’ın deyişi ile “Mecliste arif olup kelamı dinlemek ve elinden geldiğince iyilik eyleyip hatıra dokunmadan/ incitici olmadan” tartışmak yerine topyekun seferberlik mantığı ile hedefe konulan, 81 İl’de-Sabataist Reşit Galip’in kaleme aldığı -Öğrenci Andı’na ilişkin Danıştay 8.Daire’nin verdiği kararı basın açıklaması ile eleştiren, tepki ortaya koyan Eğitim Bir Sen ailesi acımasızca eleştirilerek yeni bir kaos çıkartma planına zemin oluşturabilecek puslu bir hava estirildi.
Bir dönem farklı her fikri Vahhabi/Şii (İkisi bir arada nasıl oluyorsa) olarak ötekileştiren bağnazlık, bu sefer yerini Türk düşmanlığı gibi garabet bir zemin üzerinden zuhur etmeye başladı. Öğrenci Andı’nı kabul etmemek ve hele hele verdiği onca sorunlu karar ile malül Danıştay’ı eleştirmek hangi izan ile Türklük savunması ve Türk Düşmanlığı retoriği üzerinden yürütülebilir bir kavga zeminidir. Türk olmak, insanın iradesi ile elde ettiği bir hususiyet olmadığı ve etnik köken üzerinden övünmeye veya aşağılanmaya dönük bir sistematik düşüncenin inancımızla örtüşmediği gerçeği, bizim bu konuda temel referansımızdır. Bu ülke Türk’ü ile Kürt’ü ile Çerkez’i, Abaza’sı veya Arap’ı ile Çanakkale’de asıl düşmanla yekvücut mücadele etmiş-inancı çimentosu olmuş- tek milletten oluşur.
Unutulmamalıdır ki gereğinden fazla şiddet, gayedeki hikmete zarar verir. Öğrenci Andı üzerinden örgütlü savunma hattı oluşturan- bir kısmı ile şahsi hukukumuz gereği görüştüğümüz- arkadaşlara da ifade ettiğimiz üzere, yarın yüz yüze baktığımızda mahcubiyetimize sebep olacak aşırılık önce orantısız tepki verenlere zarar verir. Ayrıca, bu ülke ile derdi olan kesimin ekmeğine yağ sürecek, bu ülkede derdi olan, cumhur ortak paydasında buluşan/buluşturulan herkese zarar verir. Eğer bu gemi su almaya başlarsa kazan/kazan formülü bağlamında, Sayın Bahçeli’nin ifadesiyle “Eski model tak, tak, tak yerine, yeni siyasi kombin gereği tak, tuk, tak” modelinin zarar göreceği aşikardır.
Sonuç yerine şunu da ifade etmek gerekir k,i eski enstrümanlar ile yeni besteler yapmak mümkün değildir. Bazen anlamak için sürekli cevap vermek yerine sadece dinlemek; anlaşmak için anlamlandırmak yerine sadece anlamak gerekir.
İdris Şekerci
Eğitim Bir Sen İstanbul
6 Nolu Şube Başkanı
KUL HAKKI ATEŞTEN GÖMLEKTİR HUTBESİNDEN KAMU İŞVERENİNE DERSLER
OKUL YÖNETİCİLERİ ARASINDA EK DERS ÜCRETİ ADALETSİZLİĞİ YOK MU?
PROJE OKUL, NORM KADRO FAZLASI ATAMALARI YA DA SIRALI HATALAR ZİNCİRİ
SON KALE AİLE
GLASGOW RANGERS'TAN DERS ALSANIZ YETER
İDARİ TATİL OKUL YÖNETİCİLERİNİN MAĞDURİYETLERİNİ DE GÖRMEYE BİR FIRSAT OLMALIDIR
MALUM SENDİKA O TEĞMENLERLE GURUR DUYUYOR MU?
AİLE YILINDA AİLE BİRLİĞİ SORUNU DEVAM MI EDECEK?
ÖMK KILAVUZU İLE AYM BAŞVURUSUNA ÇALIM ATMAK
ÜCRETLİ ÖĞRETMENLERİN EK DERS ÇİLESİ NE ZAMAN BİTECEK?
GÖLGE ETMEYİN BEYLER!
İSTİSMARDAN MEDET UMMAK KİMSEYE FAYDA SAĞLAMAZ
24 KASIM ÖĞRETMENLERİN NESİ OLUR?
MÜLKİYE EGEMEN MAARİF MODELİ
YALANCININ MUMU İLE OKULLAR AYDINLANMAZ
MEB’E GÜNAYDIN SAYIN YUSUF TEKİN’E TEŞEKKÜR
ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU'NDA RIZA ÜRETİMİ ESAS ALINMALIDIR
ZORUNLU EĞİTİM YA DA ZOR ZAMANDA KONUŞMAK
SEÇİM ERTESİ HATIRLATMALAR
FİLİSTİN İÇİN BİN GENCE VE BİZE DÂİR HATIRLATMALAR
YÖNETİCİ ATAMA YÖNETMELİĞİ DEĞİŞTİ ŞİKAYETLER DEĞİŞMEDİ
ATAMA BEKLEYEN ÖĞRETMENLER MÜLAKATSIZ MÜJDE BEKLER
AYM CHP VE SORUN SİMSARI SENDİKALAR KONSORSİYUMU
28 ŞUBAT'IN EĞİTİMDEKİ ARTÇI ŞOKLARI DEVAM EDİYOR
OTUZ İKİNCİ YILINDA AYNI HEYECANIN ADI EĞİTİM BİR SEN
İYİLİKLERİN ARTIRILMASI İÇİN İYİLERİN ÖRGÜTLÜ OLMASI GEREKİR
EK DERSLERİ ÖDENMEYEN ÖĞRETMENLERE KİM HESAP VERECEK?
UMUT İNSANLARININ ÇAĞRISIYLA UYANDIK YENİ YILA
BİZ NE ZAMAN ADAM OLURUZ DERKEN CİDDİ MİSİNİZ?
LEVE PALESTİNA ŞARKISINI DİNLEDİNİZ Mİ KADEM BEY?
OKUL YÖNETİCİLERİ İLE BULUŞTUK DİNLEMEK İSTER MİSİNİZ?
SPOR KULÜPLERİ, ÖĞRENCİ MECLİSLERİ DERKEN SIRADA NE VAR?!...
KISKANANLAR ÇATLAMASIN HAZMOLİN İYİ GİDER
TARAFSIZ OLMAK MI DEDİNİZ?
WYS WHATSAPP YÖNETİM SİSTEMİ HUZURLARINIZDA
OKUL MÜDÜRLERİNİN BİTMEYEN ÇİLESİ YA DA SPOR KULÜPLERİ
İLKSAN SEÇİMLERİNİ NASIL OKUMALI?
KAMU İŞVEREN HAKEM KURULUNU İZLEDİNİZ
KAMU İŞVEREN HAKEM KURULUNU İZLEDİNİZ
KEM ÂLÂT VE TOPLU SÖZLEŞME..
OKUL YÖNETİCİSİNİ DUYAN VAR MI?
YANLIŞ HESAP ADALETİ İNCİTİR BİLESİNİZ
KAMU İŞVEREN HEYETİNE NOTLAR
YENİ TÜRKİYE YÜZYILI YENİ MEB
EĞİTİM-İŞ, NE İŞ?
HERVELE VAKTİ GELDİ TOPARLANIN
ŞİMDİ HERVELE VAKTİ
KÖTÜLÜK KAZANMASIN DİYE!..
İŞÇİYE HAYIRLI OLAN BİZE SIR OLMAMALI
ESKİ GÜNLER GERİ GELSİN Mİ DEDİNİZ?
ŞİKAYET BEDAVA YA SAVUNMA HAKKI?
ŞİMDİ SAFLARI SIKLAŞTIRMA ZAMANI..
EĞİTİM BİR SEN, BİR DURUŞUN ADRESİDİR
KÜÇÜK DOKUNUŞLAR BÜYÜK KIRGINLIKLARI GİDERİR
TORBA YASADA NE OLSA?
YARDIM EBABİLLERİNİ GÖRDÜM
SAYIN BAKANA ÇAĞRIMIZ VAR
SUÇÜSTÜ OLDUNUZ SIRRA KADEM BASMANIZ YAKINDIR
YAPARKEN BOZMANIN ÇARESİ VARDIR
ÇALIŞANIN BEKLENTİSİ MASADAKİ HESAP ÇARŞIYA UYSUN
MEB 'in O’SU VAR BU’SU VAR MOS'U NİYE YOK?
ÇÖZÜM BEKLEYEN SORUNLAR İHMALE GELMEZ
HİMMETİN NİMETİ KÜLFETTİR
ALGI YALANCININ MUMU GİBİDİR BU SEFER YATSI ERKEN GELDİ
ŞİMDİ SINAVA GİRMEYİN DİYENLERİN SINAVI BAŞLADI
ALGININ BİR ADI DA FECRİ KAZİPTİR
MESLEK KANUNU ÜZERİNE BİR SOSYAL DENEYDEN PAYIMIZA DÜŞENLER
KENDİNİ FARELİ KÖYÜN KAVALCISI SANANLARA NOTLAR
OKULLAR KİMSENİN KURTARILMIŞ BÖLGESİ DEĞİLDİR
MTSK SINAVLARINDA GÖREV ALMIYORUZ ÇÜNKÜ...
OKUL MÜDÜRÜNÜN SAYGINLIĞI BAKANLIĞIN UMURUNDA MI?
EROL BATTAL'DAN BİZE KALAN MİRAS NE?
ÖTEKİLEŞTİRENLERE İNAT SADECE SENDİKACILIK YAPACAĞIZ
TYP YA DA BÜTÜNÜ BÖLME YARIMI YEME!
BU KADAR KURALSIZLIK AVANTAJA BIRAKILAMAZ
UZMAN ÖĞRETMENLİK TARTIŞMASINI BİTİRECEK ÇARE VAR!
OKUL YÖNETİCİSİ Mİ MARABA MI?
ÜCRETLİ ÖĞRETMENİN ASIL SORUNU KADRODUR ANCAK…
BAYRAMI TATİL SANAN TATİLCİYİ YÖNETİCİ YAPAR
YİĞİDİ YER TOPLU SÖZLEŞMENİN HAKKINI VER
BAŞARI SADECE BELGEDEN İBARET MİDİR?
KARANLIĞA SÖVMEK ÇÖZÜM DEĞİL
MEB'İN YANLIŞ GİDEN DOĞRULARI DOĞRU BİLİNEN YANLIŞLARI
DOĞRUYU SÖYLEYEN EĞRİ KILIÇ OLMAK!
SOSYAL MEDYANIN TÜKETMEDİĞİ NE KALDI?
KUR KORUMA MI ENFLASYONDAN KORUMA MI?
KANTARIN TOPUZUNU KAÇIRMAK MI DEDİNİZ?
ARA TATİL HEDİYESİ EK DERS ÜCRET KRİZİ
ARA TATİL HEDİYESİ EK DERS ÜCRET KRİZİ
KADEMELİ ELEKTRİK FATURASI NEYMİŞ ÖĞRENDİM!
DOSTUN İKAZI İLE HASMIN MUHALEFETİ AYNI DEĞİLDİR.
BAKANLIĞIN HAVUZU TAŞTI BİLESİNİZ
BİR SABIK YÖK BAŞKANI VE YUSUF
OLANDA HAYIR VARDIR SAYIN BAKAN
HELALLEŞMEK (!) İÇİN YOLCULUĞA ÇIKANLARA DİYECEKLERİM VAR!
ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU MU DEDİNİZ?
TEŞEKKÜR ETMEK İSTERİZ!..
ASGARİ ÜCRET TAMAM SIRA KAMU ÇALIŞANLARINDA!..
ASGARİ ÜCRET TARTIŞMALARI VE OKULLARIN PERSONEL SORUNU
ALGI MÜHENDİSLİĞİ VE BİRBİRİNE DÜŞÜRÜLEN MEMURLAR
Eğitimde Fırsat Eşitliği Mi Dediniz
EĞİTİMİ EMİR KOMUTA İLE YÖNETEMEZSİNİZ BAYIM!.
KAYBEDECEĞİNE İNANIRSAN KAYBEDERSİN
EĞİTİMİN VESAYET ZİNCİRLERİNİ KIRMANIN VAKTİ GELMEDİ Mİ ?
BİRAZ MOLA VE BİR MİKTAR MUHASEBE LÜTFEN!.
NE FİNCANCI KATIRLARINA NE DE VESAYETÇİ ODAKLARA EYVALLAH EDERİZ! (1)
DAHA FAZLA GECİKMEDEN BAKANLIKTAN BEKLEDİĞİMİZ NE?
İSPARK İLE İMTİHANI BİTMEYEN OKULLARIN YILAN HİKÂYESİ
OKULLAR EĞİTİM ÖĞRETİME HAZIR EDİLSİN DEMEYLE HAZIR OLUYOR MU?
YHS ÇALIŞANLARI ÜVEY EVLAT DEĞİLDİR
PCR, KPSS, YHS, VS. VS
PCR TESTİ, 10 EYLÜL SINIRI DİYEREK ÇALIŞMA BARIŞINI BOZMAYA DEĞER Mİ?
FELAKETLERİN GÖLGESİNDE KAMU ÇALIŞANLARININ EMEĞİNİ ARAMAK
MEB'DE YENİ SÜRECİ OKUMAK
ÖNCE YANGINI SÖNDÜRMEK GEREKMEZ Mİ?
TOPLU SÖZLEŞME MASASINA ÖMER’İN GÖLGESİ DÜŞER Mİ?
KURBANDA MADE INE CHP MODELİ
CİLALI İMAJ DEVRİNDEN MASAL EVİNE MEB’İN FOTOĞRAFI
BU TELAFİ DE NEYİN NESİ?
MÜSİLAJ LAZIM HEM DE ACİLEN!(2)
İLKSAN BİR SENDİKANIN ARKA BAHÇESİ OLAMAZ!
MÜSİLAJ TEMİZLİĞİ YAPALIM AMA HER YERDE
RAKAMLARIN DİLİYLE BULDUMCUK DELİSİNE BİR NASİHAT
ALGININ BÜYÜSÜ OLGUNUN ÇAPSIZLIĞINI SAKLAYABİLİR Mİ?
SORUN UZAKTAN EĞİTİM DEĞİL UZAKTAN YÖNETİM
AYARI BOZUK YÖNETMELİKTEN SADECE KAOS ÇIKAR
LGS SINAVLARINDA CEVAP BEKLEYEN SORULAR
TAŞIN ALTINA ELİNİ SOKAN MEB'İN SESSİZ KAHRAMANLARI
BİZ BİZE YETERİZ ÖĞRETMENİM
BİR ÖMÜR BİR ÖLÜM VE İÇİMİZE YOLCULUK
SAPKINLIK PANDEMİSİ YA DA MÜSLÜMAN MAHALLESİNDE SALYANGOZ SATMAK
KADİM SAPKINLIK PANDEMİSİ YA DA LOVE 101
ADANMIŞ ÖĞRETMEN VEYA TURNUSOL KAĞIDI
BAY MUHALİF AYNI GEMİDEYİZ
BİZ BİZE YETERİZ COVİT-19 KİM OLUYOR
HOŞ (MU) GELDİ UZAKTAN EĞİTİM
ÜCRETLİ ÖĞRETMENİN KORONA SINAVI
MEB ÖĞRETMEN DİZİSİNİ İZLEDİ Mİ
28 ŞUBAT GÜNLERİNDEN BAHAR KALKANI HAREKATINA
ÖĞRETMEN DİZİSİNDEN, ATAKAN FİLOZOFA HASBİHAL
HERKES İÇİN CHP (Mİ)
BAKANLIKTA DAMDAN DÜŞEN VAR MI?
ACININ ÖĞRETTİĞİ ASLA UNUTULMAZ
Ücretli Öğretmen Meb'in Nesi Olur
ÜÇ SORUN ÜÇ TALEP
Haydi Bismillah!
İSTANBUL TABİP ODASI MI ŞER YUVASI MI
İKNA ODALARI ÜZERİNDEN HUKUK ARAYIŞI BİTMEDİ Mİ?
MEB'DEKİ DEĞİŞİM DALGASI "BİZ" E ZARAR MI VERİYOR
LGS YERLEŞTİRMELERİNDE SUÇLUNUN ADI ALGORİTMA
KEP'TEN GEÇTİK DE HEPTEN Mİ GEÇTİK
ÖĞRETMEN İTİBARI TACİZ Mİ EDİLİYOR?
SINAVLA NE SEÇMİŞ OLUYORUZ?
GETTO LİSELER KAPIDA
MEB'İN PERFORMANS DEĞERLENDİRME GARABETİ!
FETÖ' NÜN LABARATUVAR NESLİ
ÜÇ'TEN BEŞ'E NEVZUHUR DERSANECİLİK
İHYA İLE İMHA ARASINDA SENDİKAL MÜCADELE SINAVIMIZ
İtibar Kaybettiren Numara(lar)dan Kurtulmak
Hayata Dokunan Öğretmen Olmak
Atanmakla Adanmak Arasında Öğretmenlik
28 Şubat'ın İzleri Silindi mi?
KUL HAKKI ATEŞTEN GÖMLEKTİR HUTBESİNDEN KAMU İŞVERENİNE DERSLER
MEB’DE TAHTANIN YENİ YAZBOZU ORTAK SINAVLAR MI?
Çanakkale-Gazze Hattında İnsan-ı Kâmili Aramak
Bizimle canlanacak nice umutlara doğru
Destansı Yürüyüş, Umudun Zaferi, Birliğin Gücüyle Büyüyen Başarı Hikâyesi
Psikopatik zevzeklerin kuru gürültüsü
Re’sen Atama Hangi Aklın Kârı
Yükseköğretimi Dönüştüren Çağrı: Bir Kongrenin Ardından