LGS’de tercih sonuçları açıklandı, kıyamet koptu. Aynı okulu tercih eden, yıl sonu karne ortalaması yüksek öğrenciler yerleşemezken, daha düşük not ortalaması ile(Örneğin 96 not ortalaması ile bir öğrencinin yerleşemediği okula aynı mahallede oturan 54 not ortalaması ile bir başka öğrenci yerleşebildi.)bir çok öğrenci istediği ilk okula/tercihe yerleşti. Yerleşemeyen öğrenci velileri soluğu ya mezun olduğu okulda, ya tercih edip de yerleşemediği okulda, ya da İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nde aldı. Herkes dilinin döndüğünce durumu izah etmeye çalıştıysa da hiç kimse kılavuzun nasıl bir mantıkla yerleştirme sistemine sahip olduğunu bihakkın veliye izah edemedi. O ara birçok eğitim yöneticisinin aklına kılavuz ile ilgili meşhur atasözü geldiyse de zülfiyare dokunur endişesiyle dillendiremedi.
Ne olmuştu da böylesine müşkül bir durum ile karşı karşıya kalmıştık? Aslında her şey kılavuzda yazıyordu. Tercih sırası, okulda bulunuşluk süresi, kayıt bölgesinde olma ve daha birçok parametre işin başında “kaza geliyorum” dedirtiyordu. Sonradan öğreniyoruz ki bizim de bilmediğimiz bir başka şey daha varmış bu velileri ve eğitim camiasını karşı karşıya getiren yerleştirme faciasının!…İşin şakası bir tarafa biz vatandaşa cevap yetiştirmeye çalışırken sosyal medya imdadımıza yetişti ve gerçek suçlunun aslında “Algoritma” olduğunu öğrendik. Sistemi kuran birinci dereceden sorumlu yetkili “Algoritma yanlış işletildi” diyerek bizi bir beladan kurtardı. Merak ettim algoritma neymiş, ne menem bir icatmış bakayım dedim. Google efendiye rica ettim nedir bu algoritma diye?!..
El cevap:
“Belli bir problemi çözmek veya belirli bir amaca ulaşmak için tasarlanan yol. Matematik’te ve bilgisayar biliminde bir işi yapmak için tanımlanan mantıksal adımlar..” Tabi burada algoritma ile kılavuz arasında bir fark mı var diyenleriniz olabilir. Ve tabi ki bu trajikomik durum size, ekran başında bekleten ve bir türlü işinizi doğru yapamayan görevliye çıkıştığınızda “Ne yapalım efendim sistem çalışmıyor!” mazeretini aklınıza getirebilir.
Eğri oturup doğru konuşalım ve kabahati kafamızda kurguladığımız modeli doğru bir şekilde aktaramadığımız sisteme yüklemeyelim. Nereden çıktı bu algoritma, biz bu noktaya nasıl geldik ona yoğunlaşırsak meseleyi anlayabiliriz. Her bir çocuğu farklı algoritma ile Lise’ye yerleşen bir veli olarak ifade etmem gerekir ki; “Sistem ile bu kadar oynarsanız -amiyane tabirle –yalama olur”.Son 15 yılda 4-5 defa model değiştirir ve eskisinden istifade ederek daha iyisini ortaya koymak yerine sil baştan taktiği ile “Amerika’yı yeniden keşfe” çalışırsanız olacağı budur.
Sayın Cumhurbaşkanı bir TV kanalından “keskin bir dil” ile mevcut yerleştirme modeli TEOG aleyhine cümle kurmak yerine rahatsızlığı gündeme getirmekle yetinmiş olsaydı veya Cumhurbaşkanı’nın ortaya koyduğu sorunu Bakanlık yetkilileri mevcut sistemin zaaflarını tespit ve tadil yerine tamamen yok saymamış olsalardı ve “kraldan daha çok kralcı” bir yaklaşımla dönemin Milli Eğitim Bakanı TEOG’u “tu kaka” ilan etmemiş olsaydı bugün bunları konuşuyor olmayacaktık. Sınav gibi nispeten daha objektif kriter yerine bugün başka çıkış yolu da bulamayınca maalesef öğrencinin akademik başarısından kaynaklanmayan parametreleri(doğum tarihi, okulda bulunuşluk süresi, ikamet vs.) yeni sistem ile belirleyici kriter haline getirdik.
Velisi memur olan ve belirli sürelerle yer değiştirmek zorunda kalan bir öğrencinin başarı durumunu ifade eden not ortalaması 95 yerine, kayıt bölgesi ve okulda bulunuşluk süresi gibi bir icat ile 55 not ortalamaya sahip akademik eğitime yatkın olmadığı besbelli olan öğrenciyi önceler ya da imam hatip öğrencilerine-ki kayıt bölgesinden muaf sayıyor sistem-yanı başındaki okulu uzak ve ihtimal dışı ederseniz tabi ki algoritma kabahatli olur. Yetmezmiş gibi popülist bir dille “Herkes istediği okula gidecek” gibi uçuk bir cümle kurarsanız doğrusunu söylemek gerekirse bu kadarına bile şükretmemiz gerekir. Muhal olanı mümkün kabul etmek anlamına gelen bu yaklaşım günün sonunda, Meslek Liselerinin ve İmam Hatip Liselerinin kontenjanlarının boş kalmasına neden oldu. Devlette devamlılık esastır prensibi ile yeni Bakan, selefi olan bakanın “Herkes istediği okula gidecek” sözünü ortada bırakmamak adına Meslek Liselerinin ve İmam Hatip Liselerinin bünyelerine Anadolu Lisesi açma talimatı verdi. Bu durum, yeniden ÇPL ( Çok Programlı/Problemli Lise) dönemine ve ucu tekrardan ikili eğitime ya da meslek liseleriyle İmam Hatip Liselerinin yaralarını onarmaya çalıştığı geçmişte yaşadığı eski sorunlara kapı aralayacak bir sonuca götürdü. Şunu kabul etmek gerekir ki yeni bakanın kamuoyundan gelen haklı eleştirilere kulak veren çözüme odaklı tutumu ile “hatadan dönmek erdemdir” diyerek kılavuzda değişikliğe gitmesi, hem tercihte tür dayatmasına son vermek hem de başarıyı birinci kriter haline getiren bir değişikliğe imza atmak bakımından - hakkı teslim etmek adına -geleceğe dair ümitlenmemize de vesile oldu.
Hatadan dönmeyi erdem sayan Sayın Bakanın bu tutumunu takdir ederken, hatanın ortaya çıkardığı mağduriyetlerin tamamını telafi etmekten uzak bu değişikliğin tekemmül edebilmesi için sistemin sil baştan işletilmesi ve kökten çözüm ile ancak adaletin tecelli edebileceğini söylemek gerekiyor. Bu arada müktesep hak taleplerinin ise sınıf kontenjanlarına(Sınavla öğrenci alan okullar dahil) bu yıla mahsus ilave ekleme ile cevap verilebileceğini denklemden uzak tutmamak gerekir.
MÜLKİYE EGEMEN MAARİF MODELİ
YALANCININ MUMU İLE OKULLAR AYDINLANMAZ
MEB’E GÜNAYDIN SAYIN YUSUF TEKİN’E TEŞEKKÜR
ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU'NDA RIZA ÜRETİMİ ESAS ALINMALIDIR
ZORUNLU EĞİTİM YA DA ZOR ZAMANDA KONUŞMAK
SEÇİM ERTESİ HATIRLATMALAR
FİLİSTİN İÇİN BİN GENCE VE BİZE DÂİR HATIRLATMALAR
YÖNETİCİ ATAMA YÖNETMELİĞİ DEĞİŞTİ ŞİKAYETLER DEĞİŞMEDİ
ATAMA BEKLEYEN ÖĞRETMENLER MÜLAKATSIZ MÜJDE BEKLER
AYM CHP VE SORUN SİMSARI SENDİKALAR KONSORSİYUMU
28 ŞUBAT'IN EĞİTİMDEKİ ARTÇI ŞOKLARI DEVAM EDİYOR
OTUZ İKİNCİ YILINDA AYNI HEYECANIN ADI EĞİTİM BİR SEN
İYİLİKLERİN ARTIRILMASI İÇİN İYİLERİN ÖRGÜTLÜ OLMASI GEREKİR
EK DERSLERİ ÖDENMEYEN ÖĞRETMENLERE KİM HESAP VERECEK?
UMUT İNSANLARININ ÇAĞRISIYLA UYANDIK YENİ YILA
BİZ NE ZAMAN ADAM OLURUZ DERKEN CİDDİ MİSİNİZ?
LEVE PALESTİNA ŞARKISINI DİNLEDİNİZ Mİ KADEM BEY?
OKUL YÖNETİCİLERİ İLE BULUŞTUK DİNLEMEK İSTER MİSİNİZ?
SPOR KULÜPLERİ, ÖĞRENCİ MECLİSLERİ DERKEN SIRADA NE VAR?!...
KISKANANLAR ÇATLAMASIN HAZMOLİN İYİ GİDER
TARAFSIZ OLMAK MI DEDİNİZ?
WYS WHATSAPP YÖNETİM SİSTEMİ HUZURLARINIZDA
OKUL MÜDÜRLERİNİN BİTMEYEN ÇİLESİ YA DA SPOR KULÜPLERİ
İLKSAN SEÇİMLERİNİ NASIL OKUMALI?
KAMU İŞVEREN HAKEM KURULUNU İZLEDİNİZ
KAMU İŞVEREN HAKEM KURULUNU İZLEDİNİZ
KEM ÂLÂT VE TOPLU SÖZLEŞME..
OKUL YÖNETİCİSİNİ DUYAN VAR MI?
YANLIŞ HESAP ADALETİ İNCİTİR BİLESİNİZ
KAMU İŞVEREN HEYETİNE NOTLAR
YENİ TÜRKİYE YÜZYILI YENİ MEB
EĞİTİM-İŞ, NE İŞ?
HERVELE VAKTİ GELDİ TOPARLANIN
ŞİMDİ HERVELE VAKTİ
KÖTÜLÜK KAZANMASIN DİYE!..
İŞÇİYE HAYIRLI OLAN BİZE SIR OLMAMALI
ESKİ GÜNLER GERİ GELSİN Mİ DEDİNİZ?
ŞİKAYET BEDAVA YA SAVUNMA HAKKI?
ŞİMDİ SAFLARI SIKLAŞTIRMA ZAMANI..
EĞİTİM BİR SEN, BİR DURUŞUN ADRESİDİR
KÜÇÜK DOKUNUŞLAR BÜYÜK KIRGINLIKLARI GİDERİR
TORBA YASADA NE OLSA?
YARDIM EBABİLLERİNİ GÖRDÜM
SAYIN BAKANA ÇAĞRIMIZ VAR
SUÇÜSTÜ OLDUNUZ SIRRA KADEM BASMANIZ YAKINDIR
YAPARKEN BOZMANIN ÇARESİ VARDIR
ÇALIŞANIN BEKLENTİSİ MASADAKİ HESAP ÇARŞIYA UYSUN
MEB 'in O’SU VAR BU’SU VAR MOS'U NİYE YOK?
ÇÖZÜM BEKLEYEN SORUNLAR İHMALE GELMEZ
HİMMETİN NİMETİ KÜLFETTİR
ALGI YALANCININ MUMU GİBİDİR BU SEFER YATSI ERKEN GELDİ
ŞİMDİ SINAVA GİRMEYİN DİYENLERİN SINAVI BAŞLADI
ALGININ BİR ADI DA FECRİ KAZİPTİR
MESLEK KANUNU ÜZERİNE BİR SOSYAL DENEYDEN PAYIMIZA DÜŞENLER
KENDİNİ FARELİ KÖYÜN KAVALCISI SANANLARA NOTLAR
OKULLAR KİMSENİN KURTARILMIŞ BÖLGESİ DEĞİLDİR
MTSK SINAVLARINDA GÖREV ALMIYORUZ ÇÜNKÜ...
OKUL MÜDÜRÜNÜN SAYGINLIĞI BAKANLIĞIN UMURUNDA MI?
EROL BATTAL'DAN BİZE KALAN MİRAS NE?
ÖTEKİLEŞTİRENLERE İNAT SADECE SENDİKACILIK YAPACAĞIZ
TYP YA DA BÜTÜNÜ BÖLME YARIMI YEME!
BU KADAR KURALSIZLIK AVANTAJA BIRAKILAMAZ
UZMAN ÖĞRETMENLİK TARTIŞMASINI BİTİRECEK ÇARE VAR!
OKUL YÖNETİCİSİ Mİ MARABA MI?
ÜCRETLİ ÖĞRETMENİN ASIL SORUNU KADRODUR ANCAK…
BAYRAMI TATİL SANAN TATİLCİYİ YÖNETİCİ YAPAR
YİĞİDİ YER TOPLU SÖZLEŞMENİN HAKKINI VER
BAŞARI SADECE BELGEDEN İBARET MİDİR?
KARANLIĞA SÖVMEK ÇÖZÜM DEĞİL
MEB'İN YANLIŞ GİDEN DOĞRULARI DOĞRU BİLİNEN YANLIŞLARI
DOĞRUYU SÖYLEYEN EĞRİ KILIÇ OLMAK!
SOSYAL MEDYANIN TÜKETMEDİĞİ NE KALDI?
KUR KORUMA MI ENFLASYONDAN KORUMA MI?
KANTARIN TOPUZUNU KAÇIRMAK MI DEDİNİZ?
ARA TATİL HEDİYESİ EK DERS ÜCRET KRİZİ
ARA TATİL HEDİYESİ EK DERS ÜCRET KRİZİ
KADEMELİ ELEKTRİK FATURASI NEYMİŞ ÖĞRENDİM!
DOSTUN İKAZI İLE HASMIN MUHALEFETİ AYNI DEĞİLDİR.
BAKANLIĞIN HAVUZU TAŞTI BİLESİNİZ
BİR SABIK YÖK BAŞKANI VE YUSUF
OLANDA HAYIR VARDIR SAYIN BAKAN
HELALLEŞMEK (!) İÇİN YOLCULUĞA ÇIKANLARA DİYECEKLERİM VAR!
ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU MU DEDİNİZ?
TEŞEKKÜR ETMEK İSTERİZ!..
ASGARİ ÜCRET TAMAM SIRA KAMU ÇALIŞANLARINDA!..
ASGARİ ÜCRET TARTIŞMALARI VE OKULLARIN PERSONEL SORUNU
ALGI MÜHENDİSLİĞİ VE BİRBİRİNE DÜŞÜRÜLEN MEMURLAR
Eğitimde Fırsat Eşitliği Mi Dediniz
EĞİTİMİ EMİR KOMUTA İLE YÖNETEMEZSİNİZ BAYIM!.
KAYBEDECEĞİNE İNANIRSAN KAYBEDERSİN
EĞİTİMİN VESAYET ZİNCİRLERİNİ KIRMANIN VAKTİ GELMEDİ Mİ ?
BİRAZ MOLA VE BİR MİKTAR MUHASEBE LÜTFEN!.
NE FİNCANCI KATIRLARINA NE DE VESAYETÇİ ODAKLARA EYVALLAH EDERİZ! (1)
DAHA FAZLA GECİKMEDEN BAKANLIKTAN BEKLEDİĞİMİZ NE?
İSPARK İLE İMTİHANI BİTMEYEN OKULLARIN YILAN HİKÂYESİ
OKULLAR EĞİTİM ÖĞRETİME HAZIR EDİLSİN DEMEYLE HAZIR OLUYOR MU?
YHS ÇALIŞANLARI ÜVEY EVLAT DEĞİLDİR
PCR, KPSS, YHS, VS. VS
PCR TESTİ, 10 EYLÜL SINIRI DİYEREK ÇALIŞMA BARIŞINI BOZMAYA DEĞER Mİ?
FELAKETLERİN GÖLGESİNDE KAMU ÇALIŞANLARININ EMEĞİNİ ARAMAK
MEB'DE YENİ SÜRECİ OKUMAK
ÖNCE YANGINI SÖNDÜRMEK GEREKMEZ Mİ?
TOPLU SÖZLEŞME MASASINA ÖMER’İN GÖLGESİ DÜŞER Mİ?
KURBANDA MADE INE CHP MODELİ
CİLALI İMAJ DEVRİNDEN MASAL EVİNE MEB’İN FOTOĞRAFI
BU TELAFİ DE NEYİN NESİ?
MÜSİLAJ LAZIM HEM DE ACİLEN!(2)
İLKSAN BİR SENDİKANIN ARKA BAHÇESİ OLAMAZ!
MÜSİLAJ TEMİZLİĞİ YAPALIM AMA HER YERDE
RAKAMLARIN DİLİYLE BULDUMCUK DELİSİNE BİR NASİHAT
ALGININ BÜYÜSÜ OLGUNUN ÇAPSIZLIĞINI SAKLAYABİLİR Mİ?
SORUN UZAKTAN EĞİTİM DEĞİL UZAKTAN YÖNETİM
AYARI BOZUK YÖNETMELİKTEN SADECE KAOS ÇIKAR
LGS SINAVLARINDA CEVAP BEKLEYEN SORULAR
TAŞIN ALTINA ELİNİ SOKAN MEB'İN SESSİZ KAHRAMANLARI
BİZ BİZE YETERİZ ÖĞRETMENİM
BİR ÖMÜR BİR ÖLÜM VE İÇİMİZE YOLCULUK
SAPKINLIK PANDEMİSİ YA DA MÜSLÜMAN MAHALLESİNDE SALYANGOZ SATMAK
KADİM SAPKINLIK PANDEMİSİ YA DA LOVE 101
ADANMIŞ ÖĞRETMEN VEYA TURNUSOL KAĞIDI
BAY MUHALİF AYNI GEMİDEYİZ
BİZ BİZE YETERİZ COVİT-19 KİM OLUYOR
HOŞ (MU) GELDİ UZAKTAN EĞİTİM
ÜCRETLİ ÖĞRETMENİN KORONA SINAVI
MEB ÖĞRETMEN DİZİSİNİ İZLEDİ Mİ
28 ŞUBAT GÜNLERİNDEN BAHAR KALKANI HAREKATINA
ÖĞRETMEN DİZİSİNDEN, ATAKAN FİLOZOFA HASBİHAL
HERKES İÇİN CHP (Mİ)
BAKANLIKTA DAMDAN DÜŞEN VAR MI?
ACININ ÖĞRETTİĞİ ASLA UNUTULMAZ
Ücretli Öğretmen Meb'in Nesi Olur
ÜÇ SORUN ÜÇ TALEP
Haydi Bismillah!
İSTANBUL TABİP ODASI MI ŞER YUVASI MI
İKNA ODALARI ÜZERİNDEN HUKUK ARAYIŞI BİTMEDİ Mİ?
Öğrenci andı üzerinden çıkan fırtına neyin habercisi
MEB'DEKİ DEĞİŞİM DALGASI "BİZ" E ZARAR MI VERİYOR
KEP'TEN GEÇTİK DE HEPTEN Mİ GEÇTİK
ÖĞRETMEN İTİBARI TACİZ Mİ EDİLİYOR?
SINAVLA NE SEÇMİŞ OLUYORUZ?
GETTO LİSELER KAPIDA
MEB'İN PERFORMANS DEĞERLENDİRME GARABETİ!
FETÖ' NÜN LABARATUVAR NESLİ
ÜÇ'TEN BEŞ'E NEVZUHUR DERSANECİLİK
İHYA İLE İMHA ARASINDA SENDİKAL MÜCADELE SINAVIMIZ
İtibar Kaybettiren Numara(lar)dan Kurtulmak
Hayata Dokunan Öğretmen Olmak
Atanmakla Adanmak Arasında Öğretmenlik
28 Şubat'ın İzleri Silindi mi?
MÜLKİYE EGEMEN MAARİF MODELİ
MEB’DE TAHTANIN YENİ YAZBOZU ORTAK SINAVLAR MI?
Çanakkale-Gazze Hattında İnsan-ı Kâmili Aramak
Bizimle canlanacak nice umutlara doğru
Örgütlü olmanın bereketiyle birleştik, birleştikçe büyüdük ve güçlendik
Psikopatik zevzeklerin kuru gürültüsü
Öğretmenlik Meslek Kanunu iptal davası
FİLİSTİN DİRENİŞİ, MÜSLÜMANLARIN GELECEĞİ VE EMPERYALİZMİN ÇÖKÜŞÜ